Poland

Wprowadzenie do
łańcucha z zaczepkami Tsubaki


 

Home » Pomoc techniczna » Informacje ogólne » Wprowadzenie do łańcucha z zaczepami Tsubaki

 

Wprowadzenie do łańcucha z zaczepkami Tsubaki

Attachment Chain Structure

W świecie łańcuchów z zaczepkami firma Tsubaki jest producentem, którego potrzebujesz, aby zapewnić sprawne działanie swojej instalacji. Niezależnie od tego, czy dane zastosowanie wymaga zaczepek, czy wydłużonych sworzni ze stali węglowej, dla serii Neptune™, łańcuchów niklowanych lub ze stali nierdzewnej, firma Tsubaki jest odpowiednim partnerem. Lambda, bezobsługowe rozwiązanie firmy Tsubaki, jest również dostępne z szeroką gamą zaczepek. Rozpoczynając od zupełnie nowej konstrukcji, firma Tsubaki może wykonać łańcuch z zaczepkami na Twoją miarę w dowolnej specyfikacji.

1 Konstrukcja łańcucha z zaczepkami

Istnieją głównie dwa rodzaje łańcuchów z zaczepkami: z jedną podziałką i z dwiema podziałkami.

- Łańcuch z zaczepami ze standardową podziałką

Łańcuchy z zaczepkami z jedną podziałką bazują na łańcuchach rolkowych z zaczepkami, dzięki czemu nadają się do zastosowania w przenośnikach. Ze względu na mniejszą podziałkę łańcucha ten typ łańcucha idealnie nadaje się do transportu małych i lekkich ładunków na krótkich odcinkach. Łańcuch z jedną podziałką wyróżnia się płynnym przenoszeniem oraz cichą charakterystyką pracy i może być stosowany przy stosunkowo średnich prędkościach przenoszenia. W większości przypadków można stosować standardowe koła do łańcuchów rolkowych.

- Łańcuch z zaczepami z podwójną podziałką

Jest to najczęściej stosowany łańcuch z zaczepkami, szeroko używany w przemyśle motoryzacyjnym, elektrycznym, elektronicznym i maszyn precyzyjnych. Łańcuch rolkowy z dwiema podziałkami ma taką samą konstrukcję podstawową jak łańcuch rolkowy z jedną podziałką, ale ma dwukrotnie większą podziałkę. Główną zaletą jest to, że podczas gdy możliwe są większe długości przenośników, łańcuch z dwiema podziałkami wykorzystuje tylko połowę komponentów łańcucha z jedną podziałką w tym samym zastosowaniu, co skutkuje mniejszym zużyciem komponentów.
Dobór kół łańcuchowych zależy od typu rolki zastosowanej do łańcucha. Łańcuch z rolkami typu S może być napędzany za pomocą standardowych kół łańcuchowych rolek (> 30 zębów). Łańcuch angażuje co drugi ząb. W przypadku stosowania rolek typu R potrzebne są specjalne koła łańcuchowe.

2 Trzy podstawowe wymiary

Podziałka, średnica rolki i szerokość wewnętrzna znane są jako „Trzy podstawowe wymiary łańcucha rolkowego". Gdy te trzy wymiary są identyczne jak w przypadku istniejącego łańcucha podlegającego wymianie, to łańcuchy rolkowe i koła łańcuchowe są kompatybilne wymiarowo. W przypadku łańcuchów z zaczepkami ważnych jest wiele dodatkowych wymiarów dla zapewnienia bezpiecznej wymiany i prostego montażu łańcucha. Odpowiednie wymiary można znaleźć w naszych tabelach wymiarowych.

3 Podstawowe części

Płytka łącznikowa

Płytka łącznikowa jest komponentem, który wytrzymuje naprężenia wywierane na łańcuch. Zazwyczaj jest to powtarzające się obciążenie, czasami połączone z uderzeniem. Dlatego też płytka musi mieć nie tylko dużą wytrzymałość statyczną na rozciąganie, ale również musi wytrzymywać dynamiczne siły obciążenia i uderzenia.

Sworzeń

Sworzeń podlega siłom ścinającym i zginającym przenoszonym przez płytkę. Jednocześnie tworzy on część nośną (wraz z tuleją), gdy łańcuch zgina się w czasie załączenia koła łańcuchowego. Dlatego też sworzeń wymaga wysokiej wytrzymałości na rozciąganie i ścinanie, odporności na zginanie, a także musi mieć wystarczającą wytrzymałość na wstrząsy i ścieranie.

Tuleja

Tuleja jest poddawana złożonym siłom pochodzącym od wszystkich części, zwłaszcza w wyniku powtarzania obciążeń udarowych, gdy łańcuch załącza koło łańcuchowe. Dlatego też tuleja wymaga bardzo wysokiej odporności na wstrząsy. Ponadto tuleja wraz ze sworzniem tworzy część nośną i jako taka wymaga dużej odporności na ścieranie.

Rolka

Rolka jest poddawana obciążeniu udarowemu, ponieważ podczas sprzęgania łańcucha z kołem łańcuchowym współdziała z zębami koła łańcuchowego. Po załączeniu rolka zmienia punkt styku i wyważenia. Jest trzymana pomiędzy zębem koła łańcuchowego a tuleją i porusza się po powierzchni zęba, gdy jest poddawana obciążeniu ściskającemu. Dlatego też musi być odporna na ścieranie i utrzymywać wytrzymałość na wstrząsy, zmęczenie oraz ściskanie.

Istnieją dwa rodzaje rolek, rolka S (standardowa) i rolka R (powiększona). Rolki S są stosowane w transporcie o małej długości i niskiej prędkości. Rolki R są najczęściej używane do dłuższych zastosowań transportowych.
(RS35 jest łańcuchem tulejowym i nie ma rolek).

Łącznik rolkowy

Dwie tuleje są wciskane w dwie płytki łącznikowe rolek, a rolki są wsuwane w celu umożliwienia obrotów wokół zewnętrznej części tulei podczas pracy. Wygląda to tak samo w przypadku łańcuchów jedno- i wielosplotowych.

Łącznik sworzniowy i płytka pośrednia

Łącznik sworzniowy składa się z dwóch sworzni, które zostały wciśnięte w dwie płytki łącznikowe sworznia. W przypadku wielosplotowego łańcucha rolkowego do rozmiaru RF08B do łącznika sworzniowego dodaje się płytkę pośrednią. W przypadku wielosplotowego łańcucha rolkowego powyżej rozmiaru RF08B do łącznika sworzniowego dodaje się dwie płytki pośrednie. Płytki pośrednie są wykonywane w pasowaniu suwliwym w przypadku standardowych łańcuchów z zaczepkami.

Zamek i zawleczka

Zacisk sprężynowy zapobiega odłączeniu się płytki łącznikowej, przy czym typ klina poprzecznego jest dodatkowym zabezpieczeniem w przypadku, gdy istnieje możliwość usunięcia zacisku z powodu przeszkody ze strony prowadnic łańcuchowych lub innego aspektu zastosowania.

4 Części montażowe

Łańcuchy rolkowe składają się zazwyczaj z wielu ogniw wewnętrznych i zewnętrznych w niekończącej się konfiguracji. Chociaż ogniwa korekcyjne mogą być używane, gdy w łańcuchu rolkowym występuje nieparzysta liczba ogniw, lepiej jest użyć konstrukcji wymagającej parzystej liczby ogniw, tym samym eliminując zastosowanie ogniw korekcyjnych.

Ogniwa łączące

Istnieją dwa rodzaje ogniw łączących: ogniwo łączące z zaciskiem sprężynowym oraz ogniwo łączące z klinem poprzecznym. W przypadku łańcuchów z zaczepkami o małych rozmiarach powszechnie stosuje się ogniwa łączące sprężynowe w pasowaniu suwliwym. Ogniwa łączące z klinem poprzecznym są stosowane do łańcuchów z zaczepkami o dużych rozmiarach i na życzenie klienta.

Ogniwa wygięte

Ogniwo korekcyjne jest stosowane, gdy wymagana jest nieparzysta liczba ogniw łańcucha. Sworzeń i dwie płytki są wykonane w pasowaniu suwliwym. Wytrzymałość zmęczeniowa jest o 35% niższa od wytrzymałości samego łańcucha.

Inne rodzaje łańcuchów

Oprócz standardowych łańcuchów z jedną podziałką i z dwiema podziałkami do celów transportowych stosowane są powszechnie dwa inne rodzaje łańcuchów: łańcuch ze sworzniem rurkowym (HP) i łańcuch wygięty (CU).

Łańcuch ze sworzniem rurkowym (HP)

Ta szczególna konstrukcja łańcucha ma rurkowy sworzeń łożyskowy umożliwiający montaż różnych zaczepek. Zazwyczaj łańcuchy te są wykorzystywane w przenośnikach. Zalety montażu zaczepek w sworzniach rurkowych są następujące:

  • Sworzeń rurkowy znajduje się w środku przegubu i zawsze jest zgodny z długością podziałki. Niezależnie od tego, czy łańcuch jest prosty, czy owinięty wokół koła zębatego, odległość między środkami zaczepek jest zawsze taka sama.
  • Przy zastosowaniu pręta poprzecznego na dwóch łańcuchach obciążenie z zaczepek jest równomiernie rozłożone pomiędzy płytki łącznikowe. Łańcuch może w pełni wykorzystać swoją siłę i nie będzie się skręcał.
  • Łatwo jest wymieniać, konserwować i regulować zaczepki.
  • Standardowe koła łańcuchowe są stosowane w seriach z jedną podziałką. W przypadku serii z dwiema podziałkami stosuje się standardowe koła łańcuchowe do łańcuchów z dwiema podziałkami.

Łańcuch skrętny (CU)

Dzięki wyjątkowej konstrukcji tulei i sworzni firmy Tsubaki oraz szerokiemu prześwitowi między płytkami ten łańcuch rolkowy ma duży promień zginania bocznego. Podstawowe wymiary tego łańcucha są takie same jak w przypadku standardowego łańcucha rolkowego ANSI. Możliwość stosowania standardowych kół łańcuchowych ANSI sprawia, że zakrzywione przenoszenie jest proste. Prowadnice są wymagane we wszystkich zakrzywionych miejscach.